Wie maakt na de klus schoon? Voorkom misverstanden!


Klanten én vakmensen vragen ons regelmatig wie van twee eigenlijk verantwoordelijk is voor het opruimen en schoonmaken van de werkplek na de klus. Het simpele antwoord: spreek dat voor de klus duidelijk met elkaar af. Maar zorg alsjeblieft eerst dat duidelijk is hoe de vakman de woning van de Klant zo schoon mogelijk houdt.
 
Bij stuc- en schilderklussen is het bijvoorbeeld van groot belang om de vloer goed af te dekken: zo heeft 1 van onze vloerspecialisten en vorige week een groot aantal vlekken op de houten vloer van een Klant gecheckt en vastgesteld dat een stukadoor die had veroorzaakt. Nu moet de stukadoor de vloer (laten) schuren en lakken of zelfs vervangen!
 
MrFix heeft op basis van meer dan tien jaar ervaring met het oplossen van dit soort problemen de volgende normen opgesteld.
 
Ten eerste voor aanvang van de klus:

  • De vakman meldt vooraf in de WhatsApp-groep welke maatregelen hij neemt om de woning te bechermen: stucloper in gemeenschappelijke ruimten & woning leggen, meubels verwijderen/afdekken
  • De vakman stelt zich op de hoogte van de regels voor het aanbieden van afval op het uitvoeradres. Hij meldt vooraf of hij verwacht een afvalcontainer te moeten huren (en regelt in dat geval de vergunning) en/of afval naar een inzamelpunt te moeten brengen
  • De Klant meldt het vooraf als hij/zij extra maatregelen vereist. Zo vroeg een Klant een schilder laatst om de kieren onder deuren dicht te stoppen zodat het stof van zijn schuurwerk niet in andere kamers zou komen

In principe voert de vakman deze voorbereidingen uit én maakt hij achteraf schoon, tenzij Klant & vakman expliciet afspreken dat de Klant of een derde dit doet. Na afloop van de klus:

  • Meldt de vakman welk materiaal over is en beslist de Klant of de vakman dit mee mag/moet nemen
  • Verwijdert de vakman al zulk materiaal en zijn gereedschap
  • Maakt de vakman de werkplek schoon. We hebben geen juridische definitie kunnen vinden maar vinden een mooi uitgangspunt: ‘bezemschoon’, zoals een verkoper een huis hoort op te leveren. Makelaar Bart zegt het hier mooi: “Even een stofzuiger door het huis, de bezem door de schuur en een doekje over het aanrecht dus. Zodat de nieuwe bewoners niet meer kunnen zien wat jullie allemaal gedaan hebben
  • Zet de vakman eventuele verplaatste meubels terug en verwijdert hij eventueel beschermingsmateriaal
  • Deelt de vakman de Na-foto van de werkplek in de WhatsApp-groep
  • Factureert de vakman (via MrFix) de tijd voor het voorbereiden, opruimen en schoonmaken alsmede eventuele externe kosten, zoals de huur van afvalcontainers en stortingskosten bij het afvalpunt. Let op: een vakman moet altijd betalen voor het storten van afval terwijl een particulier zijn eigen afval vaak gratis kan storten of laten ophalen
  • Meldt de Klant het binnen 24u na afloop in de WhatsApp-groep als hij niet tevreden is over het opruimen of schoonmaken en zet de vakman dit op zijn kosten z.s.m. recht

 
MrFix helpt Klant en vakman via de Whatsapp-groep om eventuele meningsverschillen op te lossen: we hebben tienduizenden klussen ondersteund en die hebben nog nooit tot een juridisch conflict geleid. In het ergste geval komt de vakman of een professionele schoonmaker (al dan niet via MrFix) om de werkplek schoon te maken op kosten van de vakman.



Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *