Klusoffertes & Opnames met 5 sterren


Klusoffertes met 5 sterren & Opnames met 5 sterren

 
MrFix ondersteunt Klanten en vakmensen bij het afspreken van de prijs voor klussen zónder misverstanden of onnodige vertraging. In de praktijk betekent dat dat de vakman voor klussen van minder dan een dag werk / ~€500 de arbeidskosten schat op basis van de info die de Klant verschaft. Voor grotere klussen is een offerte meestal beter, hoewel de meeste vakmensen een klus eerst moeten opnemen voordat ze een vaste prijs kunnen offreren. Opnames en offertes kunnen grote problemen opleveren. MrFix probeert Klant én vakman te helpen die te vermijden zodat het proces soepel & eerlijk verloopt.
 

Een opnamebezoek met 5 sterren

 
Een reparatie- of onderhoudsklus opnemen lijkt eenvoudig maar is dat niet. Klanten kiezen MrFix vaak nadat een aannemer is komen opnemen maar geen professionele indruk gaf. Als een vakman de opname niet eens goed doet dan geeft dat de Klant weinig vertrouwen in diens uitvoering van de klus. Bij een wél professionele opname doet de vakman 5 dingen goed:

  1. Inplannen. Check eerst wanneer de Klant wil dat de klus klaar is. Als je die deadline niet haalt, verspil dan geen tijd aan opnemen. En zorg dat er voldoende daglicht & geschikt weer is: je moet geen dak inspecteren als het glad & donker is
  2. Voorbereiding. Lees het klusverzoek goed, vraag ontbrekende info en raadpleeg zonodig externe bronnen zodat je de klus goed kunt evalueren
  3. Gereedschap. Breng/draag wat relevant is voor de opname: veiligheidsschoenen, helm, (hoofd)lamp, ladder, rolmaat, (verf-)kleurenwaaier, CO-/gasdetector, drukmeter, vochtmeter, spanningsmeter, stopcontact-tester, thermometer. (IR-)camera…
  4. Advies. Een betaalde opname geeft de Klant niet alleen recht op een bindende offerte maar ook op vakkundig advies. Zorg dat je dat kunt geven en neem anders de klus niet aan
  5. Communicatie. Stel de Klant vragen vóór de opname, laat het de Klant weten als je vertraagd bent, gebruik professionele kleding & gereedschapskisten, vraag het even voor je een kamer/schone vloer betreedt, luister zorgvuldig zodat de klus duidelijk is en tenslotte: bevestig dat de Klant je offerte binnen 72u kan verwachten

Samen levert dat een klusopname met 5 sterren op!
 

Klusoffertes met 5 sterren

 
Hetzelfde geldt voor offertes. We hebben over de jaren de gekste verhalen gehoord: van aannemers die bedragen van tienduizenden euro’s offreren zonder zelfs arbeid en materiaal apart te specifiëren tot vakmensen die drie keer zo veel vragen voor precies dezelfde klus. Maar MrFix richt zich op wat de vakman goed moet doen om een professionele offerte te maken. We zien weer 5 aspecten:

  1. Snelheid. Ons doel is om elke offerte binnen 72u na opname aan de Klant te mailen. In de praktijk mailen we de meeste offertes zelfs binnen 24u, maar soms moet de vakman wachten op input van een leverancier van materiaal zoals raamkozijnen
  2. Volledigheid. De bedragen en beschrijvingen in de offerte moeten alle onderdelen van de klus beslaan. Alleen eventuele parkeerkosten zijn normaliter uitgesloten
  3. Duidelijkheid. Echte profs leveren glasheldere offerte-input zonder onnodig jargon. MrFix vertaalt zonodig van Nederlands naar Engels en omgekeerd
  4. Specificatie. We raden vakmensen aan om een gezonde balans te zoeken tussen detail & overzicht. In de praktijk betekent dat elke klus opdelen in logische onderdelen, die in chronologische volgorde te zetten en arbeid & materiaalkosten van elk onderdeel apart te noemen. Als vuistregel specifiëren we elk item van boven de €100 afzonderlijk
  5. Waar voor geld. Somes krijgen we offerte-input van vakmensen die gewoon te duur lijkt. Wanneer we doorvragen kunnen we fouten in berekening en klusdefinitie ontdekken, maar soms heeft de vakman domweg geen korting geboden. Ons standaartarief, bijvoorbeeld €55/u voor schilderwerk is bedoeld voor klusjes van enkele uren (en opnames). Natuurlijk besteden schilders hun werkweek liever aan één klus van 40 uur dan vele klusjes van elk 1 uur: ze zouden veel minder dan 40 van zulke klusjes kunnen doen vanwege vervoer en problemen met inplannen. Klant verwachten daarom, en goede vakmensen bieden, een korting op deze standaardtarieven als je arbeidskosten offreert: wij adviseren 10-25% korting.



Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *